
Oddělení etnomuzikologie a etnochoreologie
Oddělení etnomuzikologie a etnochoreologie
Koncepce oddělení etnomuzikologie a etnochoreologie vychází ze skutečnosti, že se jedná o mezioborovou problematiku, jejíž význam narůstal postupně a jejíž viabilitu potvrzuje mimořádně flexibilní předmětné pole vyvíjející se v souladu se společenskou poptávkou a aktuální situací ve společenských vědách v domácím i světovém měřítku. Od počáteční preference převážně srovnávacího studia mimoevropské hudby a tance po studium vlastní kultury jde o zkoumání hudebních a tanečních projevů minulosti i současnosti jakožto významuplného jednání lidí v dobovém sociálním a kulturním kontextu. Kontinuálně se toto zaměření věnuje dokumentaci, analýze, klasifikaci, transkripci, interpretaci, archivaci, svou pozornost ale dále obrací na různé druhy evropských i mimoevropských hudebně tanečních aktivit; při zachování nadžánrových hledisek se zabývá projevem lidovým, folklorním, i uměleckým a komerčním. Zároveň však anticipuje nové metody a obohacuje se o aktuální témata související např. se studiem etnických enkláv, migrací a fúzí, či hudby a tance v urbánním prostředí. Těžiště oboru dnes spočívá v komplementaritě směrů zahrnujících dědictví evropského hudebně folkloristického studia či srovnávací hudební vědy, stejně jako nejnovější tendence antropologického studia hudebně taneční kultury.
V širokém spektru oborového zájmu je záměrem oddělení navazovat na dosavadní směřování domácího výzkumu, stejně jako otevřít cestu dalším badatelským tendencím v širším mezinárodním kontextu. Oddělení ve svých projektech představuje koherentní jednotku a průběžně spolupracuje na tématech, ve kterých se potkávají přístupy etnomuzikologie a etnochoreologie. Rozvíjí širokou škálu možného zaměření v rámci samotné disciplíny – od folkloristicky pojatého studia záznamů tradiční lidové hudby a tance, přes analýzu hudebního a tanečního projevu a jeho kontextualizaci, až po kvalitativní výzkum současných hudebních a tanečních prostředí. Konkrétní badatelská činnost oddělení je tak založená na pluralitě metod a spočívá 1) v zpřístupňování hudebně tanečních pramenů, zejména vydáváním kritických edic umožňujících analýzu, typologii a jejich další historické či srovnávací studium; 2) v (re)interpretaci historických pramenů hudby a tance; 3) v antropologickém studiu hudby a tance založeném na metodách kvalitativního výzkumu, jehož smyslem je skrze hudební a taneční projev porozumět sociokulturním či politickým jevům a procesům; 4) ve studiu přesahů lidové a umělecké tvorby.
Aktuální a výhledová výzkumná agenda:
- vytvoření digitálního systému pro zpřístupnění lidové hudebně taneční kultury
- analýza a kritické edice hudebních a tanečních projevů
- Folklorismus, revivalismus a folklorní hnutí v současném sociokulturním kontextu
- role hudby a tance v souvislosti s tvorbou identity, nacionalismem či ideologií (dlouhé 19. století)
- hudební a taneční aktivity jako a) reprezentace menšin, politické příslušnosti či komunity; b) způsob komunikace ve veřejném prostoru; c) nehmotné kulturní dědictví – proměny, komodifikace a turismus; d) proces nového promýšlení tradiční kultury a její rekontextualizace; e) kulturní paměť či mnemonický produkt a aktivita
- vztah hudebního skladatele L. Janáčka k folkloru
- osobnosti a instituce: kapitoly k dějinám etnomuzikologie v českých zemích (zpřístupnění fondů O. Hostinského, Z. Nejedlého, J. Horáka)
KRATOCHVÍL, Matěj, PhD.
NUSKA, Petr, Mgr. Ph.D.
STAVĚLOVÁ, Daniela, doc., Mgr., CSc.
SKOŘEPOVÁ, Zita, Mgr. Ph.D.
TYLLNER, Lubomír, doc., PhDr., CSc.
VEJVODA, Zdeněk, PhDr., PhD.
Folklore revival in post-socialist countries: politics, memory, heritization and sustainability (Mezinárodní project Lead Agency, Grantová agentura ČR)
Výstavba českých folklorních písňových textů z přelomu 18. a 19. století (Grantový projekt GA ČR)
Lidové písně a tance českých zemí – digitální systém pro zpřístupnění a záchranu (Grantový projekt NAKI II)
Tíha a beztíže folkloru: Folklorní hnutí druhé poloviny 20. století v českých zemích (Grantový projekt GA ČR)